timokaunisto

Patriootti asioi Lidlissä

Saksalaisten omistama Lidl tuli vajaat kymmenen vuotta sitten Suomen markkinoille. Silloin mediassa uhrattiin paljon palstatilaa uuden kilpailijan kurittamiseksi. Monet olivat sitä mieltä, että ei ole isänmaallista käydä Lidlissä kun tarjolla ovat sentään suomalaiset S ja K.

Median mullittelun ymmärtää. Lidl ei luvannut mainostaa lehdissä. Se lupasi, että säästyneet mainoskulut näkyisivät hinnoissa. Tämä oli tietenkin musertava isku tiedotusvälineille, jotka ovat tottuneet keräämään ruokamarkkinoilta lähinnä elintarviketoimittajien maksamaa mainonnan kynnysrahaa 300-400 miljoonaa euroa vuodessa. Summalla maksaa 3000-4000 päivälehdissä työskentelevän toimittajan palkan kuluineen.

Elintarvikeketjussa muristiin, että Lidl ei käytä suomalaisia merkkituotteita. Pelättiin, että Lidl tuo maahan ulkomaista ruokaa.

Niin se on tehnytkin, mutta ei yhtään sen enempää kuin S ja K. Arvioisin Lidlin kotimaisuusasteen olevan samaa 50 prosentin luokkaa kuin kilpailijoillaankin. Tuotteiden nimet ovat toki erilaisia mutta onko nimi tässä jotenkin olennaista?

Lidl halusi 200 myymälää Suomeen ja on lopulta tainnut ne saadakin. Monilla paikkakunnilla oli vaikeaa aluksi löytää tontteja - toiset kunnat taas suorastaan kilpailivat tämän kaupan saamiseksi alueelleen. Lidlin kaupat ovat kaikki samanlaisia eikä arkkitehtuurin kepeys ole tämän ryhmittymän vahvin ominaisuus.

Nyt näyttää siltä, että myös kuluttajat alkavat vähitellen löytää saksalaiskaupan. AC Nielsenin viimeisin tilasto osoittaa, että Lidl on kasvattanut osuuttaan vähittäiskaupassa 6,6 prosenttiin. Menettäjänä on ollut K-ryhmä eikä S-ryhmäkään enää juuri kasva.

Lidl on monopolisoituneen kaupan ainoa käytännön kirittäjä ja kilpailija. Ennen Lidlin tuloa suomalainen kauppa kasvatti osuuttaan ruoan hinnasta vuosi vuodelta. PTT:n tutkimuksen mukaan kaupan osuus kasvoi yhdeksän prosenttiyksikköä vuosina 2000-2007. Kaikki tämä oli pois maataloudelta, elintarviketeollisuudelta ja kuluttajilta.

Nyt kaupan osuus ei ole enää juuri kasvanut. Ruoan hintaa on hilannut puolestaan ylöspäin Kataisen-Urpilaisen hallitus, joka on jo kahdesti korottanut ruoan arvonlisäveroa. Lisääkin oli tulollaan viime kehysriihessä, mutta sen pienpuolueet onnistuivat torppaamaan.

Lidl on osaltaan tervehdyttänyt kaupan sijaintiin liittyvää kaavakilpailua. Lidlin konsepti on pienempi ja näpäkämpi kuin useimmat kilpailijoidensa versioista. Se ei yritäkään myydä tuhansia eri artikkeleja. Se keskittyy peruselintarvikkeisiin. Kaavoitukseen usein liittyvää paikalliskorruptiota ei ainakaan vielä ole tullut Lidlin osalta esille.

Isänmaallisuuskeskustelu kannattaa Lidlissä asioinnin yhteydessä lopettaa. Patriootti suosii reilua kilpailua ja oikeudenmukaista elintarvike-euron jakoa. Jos Lidl olemassaolollaan pystyy hillitsemään kaupan ahneutta, ollaan oikealla tiellä.

Tietenkin tosi patriootti ostaa eineensä suoraan tuottajalta mutta se onkin toisen blogin paikka.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

14Suosittele

14 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (47 kommenttia)

Jotu Karjalainen

Muuten miksi se tuottaja pyytää suoramyynnissä kuluttajalle enemmän kuin millä se kuluttaja saisi sen saman tuottajan tuotteen kaupasta.

Käyttäjän iitimo kuva
Timo Isosaari

Lainsäädäntö edellyttää tuottajalta vastaavan tasoisia elintarviketiloja kuin kaupalta, jolloin tarvittaisiin suuri myyntivolyymi kattamaan kustannukset. Lisäksi tulee erilaisia tarkastusmaksuja, jotka nostavat yksikkökustannuksia. Elintarviketurvallisuudellahan näitä on perusteltu, mutta kaupan lobbarit sieltä taustalta löytyy.

Käyttäjän moro kuva
Markku Tyry

Miksi tuottajalta suoraan ostettaessa ei saa kuittia?
Onko myyntituotto tuottajalle verotonta tuloa?

Saako tuottajalta HALVEMMALLA?!

Itse ostan mm. kananmunia tuottajalta suoraan, enkä "hienotunteisuussyistä" edes kehtaa kysellä kuitin/verotuksen perään.
Toisaalta se tulo jolla maksan, on vero peritty.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Voisit sitten varmasti ostaa munasi jostakin muualta ja lakata narisemasta ostamistasi kuitittomista munista.

Eräs savolainen perunantuottaja tuskastui SOK:n mielivaltaan ja totesi, ettei hänen tilansa voi enää toimittaa laadukasta perunaa Pohjois-Savon SOK:n liikkeisiin hinnan tiputtua ostajan ( SOK ) hinnan painuttua alle 15 senttiä / kg, vaikka SOK kaupoissaan yli viisinkertaistaa hinnan viljelijän itse tuotua tarjolle perunan myyntiin ja maksaessaan myydyistä perunoistaan vielä markkinointimaksua päästäkseen SOK:n myyntitiskeille.

Onneksi suomalaiset voivat asioida dupolin palatseissa ymmärtämättä rahoittavansa monopolin muodostukseen aivan omilla rahoillaan.

Käyttäjän moro kuva
Markku Tyry

"Voisit sitten varmasti ostaa munasi jostakin muualta ja lakata narisemasta ostamistasi kuitittomista munista."

Lauri Kiiski, narisinko minä?

Minusta sinä nariset... Onko kuititon kauppa oikein mielestäsi kun kuitenkin yritystoiminnalta yleisesti ottaen vaaditaan kuitillista kauppaa. Kuitillinen kauppa varmistaa osallistumisen yhteiskunnan kustannuksiin, eikö niin?

Ei kaikki ole kateutta Lauri, vaikka kateudeksi väitettäisiinkin...

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski Vastaus kommenttiin #15

" hienotunteisuus syistä " ei kuittia.

Miksi nyt nostit asian esille ja ilmoitit ostavasi munia " ilman kuittia " ?

Verovaroin ylläpidettävän hyvinvoinnin kunnollinen puolesta puhuja vaatii
aina kuitin palveluistaan tai ostoksistaan ilman hienotunteisuutta - eikö niin ?

Jouni Nordman Vastaus kommenttiin #15

Taita kuititon kauppa enemmin hyödyttää paikallista liiketoiminta, kuin osuus kaupasta ostettu kuitillinen. Sillä laskettiin mitä oikeesti kuititon kauppa jättää paikallisen toimintaan verrattuna kuitilliseen. Kuititoman kaupan etu on juuri ALV lukuun ottamatta kokonaan paikallisen toimintaan jääminen, sillä kuitillisella kaupalla tuetaan isolla osalla ihan muuta kuin paikallis toiminta ja siitä lisäksi menee osat jopa tajojen ulkopuolellekkin.

Eli niin kornilta kun se kuulosta, niin kuititon kauppa on aluetta tervedyttävää.

Käyttäjän lasseneponen kuva
Lasse Neponen

"Tietenkin tosi patriootti ostaa eineensä suoraan tuottajalta mutta...".
Miksi ostaisi, kun Lidl tekee sen kilpailuttamalla asiakkaan puolesta.
K- ja S-ryhmässä kuluttajan raha uppoaa "osuustoiminnalliseen" tukkuportaaseen. Sekä tuottajien, että asiakkaiden tappioksi.
Suomalainen tukkuporras on kuin julkishallinto - kankea ja kallis.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

''Tietenkin tosi patriootti ostaa eineensä suoraan tuottajalta mutta se onkin toisen blogin paikka.''

Miten se onnistuu? Se on kielletty useilla eri lakipykälillä. Hysteerinen pelko on verottajan ohittaminen. Silloin mitkään kiellot eivät ole liikaa.

Käyttäjän mlatvala kuva
Mikael Latvala

Ne, jotka ovat Saksassa käydessään asioineet Lidlissä, tietävät erittäin hyvin, kuinka paljon halvempia samat Lidlin myymät tuotteet ovat Saksassa. Tätä hintaeroa ei voi selittää veroilla tai vuokrilla. Tohdin epäillä, että myöskään työvoimakustannukset eivät selitä sitä.

Niinpä kyse onkin puhtaasta kapitalistisesta ahneudesta. Eli hinnat pidetään lähellä S- ja K-ketjujen hintoja. Vaikka varaa olisi pudottaa niitä huomattavasti.

Muistaakseni Lidlin toimari myönsikin tämän jossain haastattelussa muutama vuosi sitten. Puhui 30% marginaalista.

Eläköön isänmaaliset kuluttajat ja heidän hintatietoutensa.

Jukka A Kilpiö

Öö, onko siis asiointi Saksalaisessa Lidl:ssä vaihtoehto, no ei ole. Ymmärrän tavallaan Lidl:iä hyvin. Miksi myydä selvästi paljon halvemmalla, kun halvemmalla riittää.
Minulle on melko sama mistä elintarvikkeet on kotoisin, kunhan ovat hyvälaatuisia ja edullisia. Luulen, että Lidl:ssä on lisätty kotimaisten tuotteiden määrää, jotta lepyteltäisiin paikallisia päättäjiä. Toistaiseksi S-ryhmän korruptiojengi on onnistunut kaavoituslahjonnassa parhaiten. Ennenhän K-ryhmä oli kunkku tuolla saralla.
Heh, vieläkin muistan Markkinointi-Instituutin MJD- kurssilta, kun yksi K-ryhmän markkinointijohtaja katsoi minua pitkään, kun en tohtinut uskoa, että K- ryhmä hommaa kaikki kauppapaikat lahjomalla paikallisia polotiikkoja (tämä siis 80/90- luvun vaihteessa). Ei edes hävennyt kertoa sitä. Jonkun luennon tai ryhmätyön aihe oli päivittäistavarakaupan kilpailutekijät. kauppapaikkahan on yksi tärkeimmistä elementeistä.

Pentti Järvi

Uskoisin saksalaisen logistiikan olevan järkevämpää kuin tämä meidän kotimainen, ts. tuotteet tulevat paljon lähempää kauppoihin.
Parasta nyky-Lidlissä on tuoreleivän myynti ilman muovipakkauksia.

Käyttäjän malva kuva
Eeva Vasenius Vastaus kommenttiin #8

Ikävää ettei Lidl'sta saa gluteenitonta leipää...ei edes näkkäriä. :( :(

Juha Onkila

Lidl:in hinnat olivat alkuaikoina Suomessa huomattavasti alhaisemmat kuin nykyään. Silloin kaupoissa ei kyllä kukaan käynytkään. Viime vuosina on hintataso noussut samaa tahtia mainostamisen lisääntymisen myötä. Meille poroille ei vissiin sitä ruokaa saa ilman mainosta myytyä.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Huhu kertoo, että Kiinasta saa halvemmalla kiinalaisia tuotteita kuin Suomesta... :D

Käyttäjän perttikannisto kuva
Pertti Kannisto

Saksan ja Suomen hintaeron vuoksi tarvitaan lisää kilpailua. Mitä olisi esim:
Netto, Penni, Ica,Spar?

Sorry eivät ne enää vaivaudu Hampurin
kokoiselle markkina-alueelle kilpailemaan kaavoituskorruptiota yms. vastaan.

Suomalaisten on nieltävä itse aiheuttamansa kallis hintataso.

Lisää kuntabyrokraatteja, HV-systeemeitä ja S-liikkeiden ISÄNTIÄ, niin kyllä se siitä.

Käyttäjän JarmoNevalainen kuva
Jarmo Nevalainen

Mitä maksaa järjettömien lentokonehangaarien rakentaminen ja ylläpito???

Mitä maksaa 30 metriä pitkä juusto "seinä". Sama leikkeleille.

Mitä maksaa bonuskorttisysteemi mitä ei esinny ainakaan Ruotsissa ja Norjassa.

Mitä maksaa se että elintarvikekauppojemme tarjonta on mitoitettu 15 miljoonan kansalle. Suomessa asukkaita on 5,3 miljoonaa.

Englantilainen Tesco halusi tulla 2000-luvun alussa tänne mutta hetken aikaa mietittyään totesi että ei ole mitään järkeä.

Mark and Spencer nyt kai tulee ja kas kas yllätystä yhteistyössä S-ketjun kanssa.

Törkeää on myös se että leipomot ovat pakotettuja ostamaan se leipä takaisin mikä ei mene kaupaksi.

K ja S on järkäleitä jotka pitäisi hajoittaa kansallisen edun nimissä.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

"Mitä maksaa bonuskorttisysteemi mitä ei esinny ainakaan Ruotsissa ja Norjassa."

Tuo on ainakin osittain väärä todistus, koska kyllä tuossa joen takana ICA-kaupassa on aina korttitarjoukset erikseen.

Käyttäjän JarmoNevalainen kuva
Jarmo Nevalainen

Jakaako ICA samalla tavalla tilille rahaa takaisin kertyneiden ostojen suuruudesta riippuen niinkuin Suomessa?

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen Vastaus kommenttiin #25

Raha tai rahanarvoinen etuus, väliäkö sillä? Rahapalautuksessa on se etu että asiakas saa itse valita käyttökohteen palautukselleen.

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Kiitos Lidl. K&S-kartelli joutuu hiukan miettimään hinnoitteluaan.
Ja Lidlistä saa tuoretta leipää.

Käyttäjän bvalonen kuva
Birgitta Valonen

Erittäin menestynyt Verkkokauppa.com on laajentamassa ruokaan.
Olisiko varteenotettava kilpailun lisääjä, joka saisi hintoja järkevämmiksi?

Käyttäjän lempan kuva
Anne Lempinen

Alkuaikoina olin erittäin ennakkoluuloinen Lidlin suhteen ja ensimmäisen kerran kävin kyseisessä liikkeessä Laukaalla. En tykännyt äkkiseltään, mutta onhan tuohon tottunut. Ehkä me tarvitsemme Lidlit, koska ilman niiden olemassa oloa saattaisivat muiden kauppaketjujen hinnat olla nykyistäkin tasoa korkeammat.

Käyttäjän JaakkoKorpi-Anttila kuva
Jaakko Korpi-Anttila

Suomalaisilla kauppaketjuilla (puunjalostustehtailla ja Fortumilla) on se strategia, että rosvotaan kotimaassa, jotta voidaan voitot sijoittaa Venäjälle, jossa rahat sitten hävitään muutamassa vuodessa oligarkien sopivien lakijärjestelyjen kautta. Tämä on yksi syy, miksi kotimaisille yrittäjille ei pdä antaa liikaa voittoja.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Lidli eli "natsisiwa" oli kovin ei-suomalainen kun tuli. Kassat oli hanurista ja kaikkea ei kaupasta saanut. 10 vuotta meni Lidlillä ennenkuin pääsi voitolle (=voitti suomalaisten karsastuksen)

Lidl on haluttu kumppani suomalaisille tuottajille. Paljon mukavampi kumppani kuin "osuuskunta" tai "väiski k-kauppias".

Tosi paljon kotimaista tuotetta on lidlissä. Maidot ovat järjestään kotimaisia. Jopa purkkihernekeitto Coquette on ylläripylläri, samaa jalostajan hernaria kuin isoissa ketjuissa.

Viimeeksi kun vertasin kauppakassia niin S-kaupasta sain 1% ostoksista kortilla, lidlistä verrattuna duapoliin semmoiset 18%. Ilman korttia...

Pentti Järvi

Espanjassa (ei kaikissa myymälöissä) nuori tyttö tai poika pakkaa ostoksesi pussiin. Ja ystävällisen hymyn saa kaupan päälle.

Käyttäjän moro kuva
Markku Tyry

Lidl on vienyt kotimaisilta paljon enemmän markkinaosuutta kuin julkisesti esille tulee. Tilastotkin laahaavat.

Se näkyy jono-otantana. "Kassoille tarvitaan henkilökuntaa" -kuuluu kuulutus Lidlissä.

Samaan aikaan kotimaisissa ei ole jonoa, paitsi yhdellä kassalla, joka on ainoa käytössä oleva. "Liiterissä" vetää melkein jokainen kassa.

Kokemus on vahva, koska asioin katon alla jossa kaikki kolme ovat edustettuina 50 metrin päässä toisistaan.

Käyttäjän HannuSiipola kuva
Hannu Siipola

Olen huomannut että LIDL:n henkilökunta ainakin täällä Oulun seudulla on hyvin nuorta. Se ei varmaankaan voi olla sattumaa vaan tietoista henkilöstöpolitiikkaa. On hyvä että he profiloituvat työllistämällä nuoria. Nuoret tarvitsevat työpaikkoja kaikkein kipeimmin.
Elämässä pitää päästä alkuun edes vaatimattomalla palkalla.

Käyttäjän Jari-JukkaAnnala kuva
Jari-Jukka Annala

Lisäksi Lidl harjoittaa hyväntekeväisyyttä huomattavasti enemmän kuin K-kauppa. Ruokajonossa 90 prosenttia ruoasta on ainakin täällä meillä päin Lidlin lahjoittamaa. K-ryhmän tuotteita olen nähnyt myös jonkin verran, mutta S-ryhmä jakaa ilmeisesti kaiken omistaja-asiakkailleen, koska kyseisen ryhmän vastuunkantoon en ole törmännyt. Taitaa kyllä olla täällä Keski-Suomessa suurin ja kaunein. Kaatopaikalle ennen kuin köyhille. Silloin kun rahaa on asioin Lidlissä, kun ei ole käyn ruokajonossa. Enkä häpeä sitä, olen reilusti köyhä.

Käyttäjän PahaLukki kuva
Juho Salo

Lidlistä saa Suomen parasta ykkösolutta, koska se ei ole tehty Suomessa, eli sitä ei ole tehty vesittämällä jotain kolmosta. Se on samalla myös halvin olut ja hyvä ruokajuoma. Se on ehkä suurempi alkoholipoliittinen teko kuin mitä hallituksen alkoholilainsäädännön jatkuva veivaaminen on ikinä ollut. Kaikkea en saa kuitenkaan Lidlistä ostettua, mutta useammin pitäisi käydä.

Niina Salmela

Hannu on huomannut nuoren henkilökunnan oulussa. Totta! Paitsi että koko maassa, tässä on kauppaketju joka harrastaa ulkonäkösyrjintää!! Korjatkaa jos olen väärässä, mutta onko kukaan nähnyt yhdessäkään lidl:ssä myyjää jolla olisi esim. paha akne, ylipainoa tai ikää yli 40?? Se on sama mikä on koulutus tai kokemus, mutta se on se "nuori ja nätti" joka työt tässä ketjussa saa!

Käyttäjän almafiina kuva
Anki Heikkinen

"Korjatkaa jos olen väärässä, mutta onko kukaan nähnyt yhdessäkään lidl:ssä myyjää jolla olisi esim. paha akne, ylipainoa tai ikää yli 40??"

Lieksassa ja Joensuussa ainakin on. Mutta on ilmeisesti totta, että joitain vuosia sitten tuollaista syrjintää on tehty. Eräs sukulaiseni sai kuulla melkein peittelemättä, ettei pääse töihin koska ei ole tarpeeksi nuori ja nätti.

Käyttäjän JarmoNevalainen kuva
Jarmo Nevalainen

Nuoria työntekijöitä on helpompi hallita ja ohjata työnantajan puolelta. Tässä oli muutamavuosi takaperin pieni skandaali irtisanomisista ja työntekijöiden huonosti kohtelusta.

Käyttäjän JariVuorijoki kuva
Jari Vuorijoki

Minä kun kuvitelin olevani patriootti kun asioin enimmäkseen Valintatalossa. Olenko ymmärtänyt jotain väärin.

Käyttäjän TaunoVornanen kuva
Tauno Vornanen

Totta,Lidelissä on halvemppaa,mutta onko enää silloin,kun se saavuttaa monopoliaseman. Jotenkin vaan häiritsee,kun ulkolaiset tulee tänne vähän joka rintamalla. Suomalais-omistus pienenee ja ollaan enenevässä määrin muiden armoilla. Se on sitä Suomen myyntiä pala palalta. Mikä täällä enää sitten toimii,kun ja jos ne jostain syystä vievät nappulansa pois. Suomalaisketjut kyllä tukehtuvat ahneuteensa,mikä on sen jatkuvan kasvun tauti joka alalla.

Käyttäjän AkiTernt kuva
Aki Terentjeff

Vielä kun saadaan Aldi Suomeen niin alkaa Lidliäkin taas kilpailu kiinnostamaan.
Parasta olisi kuitenkin Carrefour!

Käyttäjän perttikannisto kuva
Pertti Kannisto

"Vielä kun saadaan Aldi Suomeen niin alkaa Lidliäkin taas kilpailu kiinnostamaan.
Parasta olisi kuitenkin Carrefour!"

Kuinka paljon yllämainituille pitäisi maksaa jos ne jaksaisivat lähteä kilpailemaan duopolin S JA K kanssa valmiiksi jaetuista markkinoista.

Yrittiväthän ne estää jopa Valion maidonmyynnin LIDL:ssä sen tultua Suomeen.

Monesti ne ovat onnistuneet lykkäämään LIDL myymälähankkeita vuosia jopa vuosikymmenen käyttämällä ISÄNTIÄÄN, jotka usein sattuvat olemaan kunnan kaavoituspäättäjiä. Näin kävi mm. läheltä seuraamassani tapauksessa.

Miksi lähteä tekemään tappiota Hampurin kokoiselle ( Suomi ) markkina-alueelle, jossa on jo sisäänrakennettu vastustus ?

Käyttäjän JariVuorijoki kuva
Jari Vuorijoki

Pitäisikö tuo otsikko vaihtaa "Kitsas asioi Lidlissä ja haluaa Suomeen lisää ulkomaista kilpailua". Ei ihme, että työnteko on nykyään ihan järkyttävän stressaavaa.

Käyttäjän perttikannisto kuva
Pertti Kannisto

Kyllä pitäisi, ja haluan lisää kilpailua kansantalouden vuoksi.

Jos ruoka ja asuminen on Suomessa keinotekoisen kallista, niinkuin nyt, silloin duunarin on pakko vaatia lisää liksaa pysyäkseen hengissä.

Siitä seuraa se, että erityisesti vientifirmoilla ei ole varaa palkata duunaria ja tuottaakseen vientiin.

Työttömyyskortistoa S, K ja asuntorakentamismafia parhaiten palvelee hankkimalla sinne lisää "asiakkaita"

Käyttäjän vesaluoma70 kuva
Vesa Luoma

Millähän sopeutus toimenpiteillä kesko kattaa Matti Halmesmäen 5.5 milj. euron ansaitun lisäeläkkeen.

Käyttäjän perttikannisto kuva
Pertti Kannisto

Helppohan toi on laskea.
Käytetään samaa kaavaa kuin Kat.-Urp. hallitus, puolet lisää veroja, puolet väkeä hallinnosta ulos.

Siis rautalankaa, kun yksi duunari Keskon hallinnossa maksaa 70000 € sossuineen ja norjalainen lohi 9 € kilo, niin on helppo laskea, millä sopeutetaan.

Käyttäjän TaunoVornanen kuva
Tauno Vornanen

Ruoka on vielä halpaa,riippuen tietysti siitä mitä syö. Lisää kauppaa ja työpaikkoja! Mitä paremmat palkat,sitä enemmän ostetaan. Lisää brändejä,Angry Birdsejä,muumimukeja,kännyköitä jne... Autot on muuten aina samoissa tylsissä väreissä. Niihinkin vois maalata tämän päivän ilmiöitä ja ei kun autoa vaihtamaan.

Käyttäjän eewertti kuva
Urmas Mikkonen

SOK on rynnännyt tuonne itäisille markkinoille. Mahtaako ne asiakkaan kokoamat ostohyvitykset mennä vanjojen taskuun?
Periaatteessahan ne pitäisi palauttaa täkäläisille osuusomistajille.

Suomessa tuotteiden hinnat on pitkälle homogenoituja, hinta Kuusamossa on sama kuin Helsingissä.
Hinnoittelu tehdään Kuusamon kustannustason mukaan, tietysti.
Tasa-arvo ennen kaikkea.

Käyttäjän JussiKleimola kuva
Jussi Kleimola

K-kaupan hintoja ei pidä pilvissä Kesko, vaan kauppias joka hoitaa homman. Kauppias hinnoittelee kaikki muut paitsi K-kamppanjoiden tuotteet mielensä mukaan. Käy joskus kaupan takapihalla katsomassa millainen neliveto siellä auringonpaisteessa kimmeltää. Tunnistat kyllä kauppiaan auton vajaatuntihenkilökunnan autojen joukosta helposti.

Riitta Koskimies

Pakasteista ja muista pitkällä myyntiajalla olevista tuotteista ei tule päivittäin poisheitettävää yhtä paljon kuin tuoreesta. Vaikkapa S ja K supermarkettien "maitohyllyn" purnukkamerta katsellessa voi miettiä, moniko purkeista ehtii tulla myydyksi. Hävikin hallinnan vuoksikin Lidlin konsepti on hyvä vaihtoehto.

Piia Drushinin

Olipas tietämättömän ihmisen kommentti Kleimolalta!! Vihaksi pistää moinen, kateellinenko vai mitä? Ei kannata olla. Et arvaakaan, minkälainen kulurakenne K-kaupoilla on, kaikki kauppiaan(yksityisyrittäjä) pussista. Ja ihan ilman mitään tulostako se pitäis yrittäjän kauppaansa pyörittää???? Ja autokommentti pistää kohta naurattamaan, kunhan tästä ärsytyspuuskasta ensin toivun :)

Käyttäjän JussiKleimola kuva
Jussi Kleimola

Voi Piia. Pahoittelen jos kommenttini on pilannut päiväsi. Toivottavasti sinua jo hymyilyttää. Vaikka jotain asiasta tiedänkin, on tiedoissani selkeästi aukkoja. Siksi olisi mukava kuulla kulurakenteesta ja syistä miksi useimmat tuotteet ovat selkeästi kalliimpia kuin kilpailevissa ketjuissa.

Toimituksen poiminnat