*

timokaunisto

Reilu kohtelu ja kotimaisuus tekevät uuden ajan ruokakaupan

Ylen eilinen ruokavertailu todensi taas sen, mistä olen tässä blogissanikin toistuvasti kirjoittanut. Duopoliksi kasvaneet S-ryhmä ja K-ryhmä ovat paitsi kasvattaneet reilusti osuuttaan ruokaeurosta, myös nostaneet ruoan hintaa. Halvin ruokakori tässä vertailussa oli saksalaisomisteisen Lidl-ketjun kori.

Lidl-ryhmä on kasvattanut markkinaosuuttaan reiluun kuuteen prosenttiin. Se on vielä vaatimaton toimija näiden suomalaisjättien rinnalla mutta sen rooli onkin muualla. Lidl haastaa vähittäiskaupan aitoon kilpailuun ja luo vaihtoehdon kuluttajille.

Lidlin konseptiin on jo reagoitu. S-ryhmän johtaja Ilkka Alarotu kertoo tämän päivän blogissaan, että Lidlin tavasta hankkia tavaraa otetaan mallia. Suomeksi se tarkoittanee sitä, että S-ryhmä satsaa enemmän myymälätyyppeihin, joissa myydään pienemmällä tuotesortimentilla vähemmän mainostettua tavaraa. Se tarkoittaa myös sitä, että tavarantoimittajia tartutaan entistä tiukemmalla kuristusotteella kaulasta.

Kauppa on talven aikana muutoinkin nähnyt mustan auringon nousevan verkkokaupasta ja Lidlistä. On helppo ennustaa, että hiljan suurella rahalla rakennetut Prismat ja Cittarit ovat kohta uhanalainen laji. Niihin olisi hyvä sijoittaa jatkossa suomalaista sisäurheilua, ellei niitä olisi rakennettu toivottoman mataliksi. Toisaalta vallankin pääkaupunkiseudulla nähtäneen uusi kaupunkisuunnittelukierros, jolla "vapaavuorelainen" kokoomuskoulukunta taas eheyttää yhdyskuntarakennetta turhien kauppakeskusten tonteilla.

Vakavasti puhuen nyt on uuden ruokakauppakulttuurin rakentamisen aika. Jos olisin MTK:n puheenjohtaja, lakkaisin tuijottamasta tukipoliittiseen peiliin poliittista ihmettä odottaen ja lähtisin yhdessä jäljellä olevien osuustoimintajoukkojen kanssa rakentamaan reilumpaa ruokaketjua. Pitkään jatkunut työ kotimaisen ruoan laadun puolesta ja ulkomaista ruokaa koskevat skandaalit ovat rakentaneet tilanteen, jossa kotimainen lähiruoka on elämänsä vedossa. Siitä todistaa sekin, että nämä kauppajätitkin ovat joutuneet hädissään tuomaan luomansa lähiruokamerkit hyllyihinsä.

Kun verkkokaupasta näyttää tulevan nopeasti toimiva vaihtoehto, pitäisi nyt olla hereillä. Tulevaisuuden ruokakauppa rakentuu laadun ja reiluuden varaan. Laatu on omavaraisuutta ja ruokaturvaa, reiluus taas sellaista ruokaeuron jakoa, jossa sekä ruoan tuottaja että sitä ostava kuluttaja hyötyvät. Tähän junaan tuottajilla ja tuottajien vielä omistamalla elintarviketeollisuudella on matkalippu varattuna. Asiasta todella vakavissaan olevat kuluttajat toivottavat heidät kyllä mielellään tervetulleiksi.

Poliittista päätöksentekoa tarvitaan tukemaan uuden reilun kaupan mallin syntyä. Kilpailulain tulkinta ei saa tulla uuden kaupan esteeksi.

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

Toimituksen poiminnat