*

timokaunisto

Kaikki blogit puheenaiheesta Osuustoiminta

Yrittäjät eivät kelpaa S-Pankin asiakkaiksi

 

Mielestäni S-ryhmä on tehnyt ja tekee merkittävää työtä suomalaisen yhteiskunnan kehittämiseksi ja pystyssä pitämiseksi. Yli vuosisataisen historiansa aikana se on tuonut hyviä palveluita kaikkien ulottuville ja ollut tärkeä osa hyvinvoinnin rakentajana.

Osuustoiminnan tärkein kilpailukyky on arvojohtaminen. Osuustoiminnan periaatteisiin kuuluu vahvasti se, että osuuskunnat osallistuvat yhteisönsä kehittämiseen. Eettisiin arvoihin kuuluu rehellisyys ja yhteiskunnallinen vastuu.

Vastaus Sarvamaalle: osuustoiminta ei ole myytävänä

Uusi Suomi –uutisen mukaan (21.3.2016) europarlamentaarikko Petri Sarvamaa vaatii EU-komissiota puuttumaan Suomen vähittäiskaupan tilanteeseen. Sarvamaan mielestä näyttää olevan tärkeää, että saadaan kotimaiset menestyvät yritykset äkkiä tuhottua ja tilalle ulkomaisia toimijoita. Hän maalailee erheellistä mielikuvaa siitä, että pelkkä uusien toimijoiden rantautuminen alentaisi rajusti hintatasoa Suomessa.

Osuusdemokraattinen vaihtoehto

 

Osuustoiminta on tasa-arvoon perustuva yritysmuoto. Osuustoiminta perustuu yleisesti mies ja ääni -periaatteelle. HOK-Elannossa jäsen on samanaikaisesti sekä omistaja että asiakas. Nykyisin usein puhutaan ´asiakasomistajasta´, joka on samalla omistaja, asiakas ja kuluttaja.

 

Perinteisessä osuustoiminnassa myös työnantajan ja työntekijän roolit menevät hyvällä tavalla pahasti sekaisin. Työntekijä on samalla myös itsensä työnantaja ja siten pääsee nauttimaan oman työnsä tuottamasta lisäarvosta.

 

S-pankki mukana pikavippimarkkinoilla

Osuustoiminnallisen S-ryhmän omistama S-pankki on ryhtynyt markkinoimaan vakuuksettomia pikalainoja. S-Lainaa saa jopa 20.000 euroa kahdentoista vuoden maksuajalla. Vakuuksia ei tarvita, joten kysymys on riskiluotoista.

Kysymys kuuluu: Onko osuustoiminalla jäsenistöltä vaivoin kerättyä varallisuutta soveliasta yrittää kartuttaa riskiluotoilla? Eikö olisi järkevämpää palauttaa liikaa kannettua varallisuutta hinnanalenusten muodossa takaisin jäsenistölle?

 

Osuuskunnista ei pörssiyhtiöitä

Jyrki Kataisen (kok.) pääministeriaikanaan tilaama raportti suurten osuuskuntien ja valtion omisteisten yhtiöiden omistuksesta on käsittämätöntä luettavaa.

S-ryhmällä on varmasti varaa

SOK:n ja S-ryhmän pääjohtaja Taavi Heikkilä kertoi torstaina julkisesti, että S-ryhmällä on varaa pitkäänkin hintakilpailuun Suomessa.

Aivan varmasti on varaa. Jo vuosikymmenien ajan S-ryhmä on ollut ongelmissa mihin sijoittaa kertyvä liikevoitto.

Hintoja ei alennettu, vaikka osuustoiminnan periaatteet siihen olisivatkin velvoittaneet. Sen sijaan laajennettiin mitä kummallisimmile aloille ja toiminta ulotettiin ja rahoitettiin asiakasomistajien varoilla myös ulkomaille.

Muutos osuuskauppojen hinnoittelussa oli pakko tulla

Osuuskauppojen hinnoittelu on ollut pielessä jo noin 30 vuotta, ellei enemmänkin. Muutoksen oli pakko tulla ennen pitkää, muuten kilpailijat, lähinnä Lidl, olisivat saaneet muutaman vuoden sisällä yliotteen suomalaisesta ruokamyynnistä.

Osuuskauppa oli kokonaan unohtanut miksi osuustoiminta aikoinaan aloitettiin. Tarkoituksena oli saada jäsenistölle tarjolle edullisia tuotteita, jotka mahdollisuuksien mukaan oli hankittu alueen omilta tuottajilta. Myös tuottajien saama etu katsottiin tärkeäksi. Mahdollinen ylijäämä palautettiin asikkaille vuosittain.

Kuluttaja tuottajan ainoa ystävä?

”Oletkos sinä, Anne, radikaali vai maltillinen vihreä ruoka-asioissa”, minulta kysyttiin ennätyssuositussa Okra-maatalousnäyttelyssä Oripäässä. Olin saanut maa- ja metsätalousministeriöltä kutsun saapua keskustelemaan lähi- ja luomuruoasta ministeriön Luonnonvarat-teltalle yhdessä palkintojakin voittaneen, paikallisen luomulihantuottajan, Mariana von Limburg-Stirumin kanssa.

Siinäpä kysymys. Vihdoin vastasin, että molempia. Maltillinen siinä mielessä, että Vampulan peltojen keskellä asuvana en istu perinteiseen urbaaniradikaalivihreyden stereotypiaan.

Reilu kohtelu ja kotimaisuus tekevät uuden ajan ruokakaupan

Ylen eilinen ruokavertailu todensi taas sen, mistä olen tässä blogissanikin toistuvasti kirjoittanut. Duopoliksi kasvaneet S-ryhmä ja K-ryhmä ovat paitsi kasvattaneet reilusti osuuttaan ruokaeurosta, myös nostaneet ruoan hintaa. Halvin ruokakori tässä vertailussa oli saksalaisomisteisen Lidl-ketjun kori.

Lidl-ryhmä on kasvattanut markkinaosuuttaan reiluun kuuteen prosenttiin. Se on vielä vaatimaton toimija näiden suomalaisjättien rinnalla mutta sen rooli onkin muualla. Lidl haastaa vähittäiskaupan aitoon kilpailuun ja luo vaihtoehdon kuluttajille.

Lidl tuo päivittäistavarakauppaan tervetullutta kilpailua

Päivittäistavarakauppaa ravistelee saksalaisen kauppajätin, Lidlin kohisten kasvava osuus Suomen päivittäistavarakaupan kokonaisvolyymista.

  Kilpailu on toivottu ja tervetullut ilmiö Suomen päivittäistavarakauppaan. Kauppaa suvereenisti hallinneitten, S ja K ryhmien välillä kunnon kilpailua ei ole ollut enää vuosikymmeniin. Hinnat ovat olleet niin samankaltaisia, että tarkoillakaan kuluttajilla ei ole ollut mahdollista valita edullisinta vaihtoehtoa.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä